Hyppää pääsisältöön
Kuva
Katusuunnitelma. Kuva Jyväskylän liikenne- ja viheralueet
Pääsisältö

Jyväskylän kaupungille on laadittu liikenneturvallisuuden edistämisen suunnitelma vuosille 2023–2025, johon yhdeksi painopisteeksi on nostettu onnettomuusanalyysin perusteella suojateiden turvallisuuden parantaminen. Suojateiden nykytilanteesta tehtiin selvitystyö, jossa tunnistettiin turvattomat pää- ja kokoojakatujen valo-ohjaamattomat suojatiet. Vuodelle 2024 on valittu 10 turvattomaksi luokiteltua suojatietä, joiden liikenneturvallisuutta parannetaan. Suunnitelmat asetetaan nyt nähtäville.

Kohde 1    Vaajakoskentie
Kohde 9    Halssilanrinne

Risteyksen turvallisuutta kevyelle liikenteelle parannetaan ajoradan ajokaistamuutoksin.

Suunnitelmassa Vaajakoskentien kääntymiskaista Halssilanrinteelle poistetaan, jolloin Vaajakoskelle johtavan kaistan suojatien pituus lyhenee merkittävästi. Halssilanrinteelle kääntyvälle autoilijalle jää odotustila suojatien jälkeen levitettävän saarekkeen päähän.
Sähköpotkulaudoille osoitetaan pysäköintipaikkoja Vaajakosken suunnan linja-autopysäkin läheisyyteen.  

Toisena kohteena liittymässä on Halssilanrinteen ylitys Vaajakoskentien suuntaisella suojatie-pyörätien jatkeella. Nykyinen kaistanleveys mahdollistaa kahden auton rinnakkaisen saapumisen risteykseen, jolloin kevyen liikenteen väylän käyttäjä voi jäädä huomioimatta. Halssilanrinteen saarekkeita laajennetaan siten, että risteykseen saavutaan selkeästi yhdellä kaistalla. Samalla kevyen liikenteen ylitysmatka lyhenee merkittävästi.

Suojatie- ja muut tarvittavat merkinnät tehdään sekä uuden tieliikennelain mukaiset liikennemerkit asennetaan suunnitelman mukaisesti.

Kohde 2    Kypärätie-Keskussairaalantie

Kypärätien ylittävän Keskussairaalantien kevyen liikenteen väylän suojatie-pyörätien jatkeen pituutta lyhennetään saarekemuutoksin.

Suunnitelmassa Kypärätien kääntymiskaistat Keskussairaalantielle poistetaan rakentamalla nykyistä laajemmat saarekkeet. Uusi poistumisleveys Kypärätieltä liittymässä on 4,5 m. Suojatie-pyörätien jatkeelle saadaan muutosten myötä 4,4 metrin odotustila.

Suojatie- ja muut tarvittavat merkinnät tehdään sekä uuden tieliikennelain mukaiset liikennemerkit asennetaan suunnitelman mukaisesti.

Kohde 3    Myllyjärventie-Tuulimyllyntie

Myllyjärventien ja Tuulimyllyntien ylittävien suojateitten turvallisuutta parannetaan saareke- ja ajoratamuutoksin sekä hidasteella.

Suunnitelmassa Myllyjärventien kääntymiskaista Tuulimyllyntielle poistetaan rakentamalla nykyistä laajemmat saarekkeet. Ajokaistan leveys muutosten jälkeen on 4,8 m. Suojatien odotustilan leveydeksi saarekkeen kohdalla saadaan 4,6 m (ent.2,0 m).

Tuulimyllyntien ylittävän kevyen liikenteen väylän suojatie-pyörätien jatkeen pituutta lyhennetään muuttamalla ajoradan liittymäkaarta oikealle (Keljoon) käännyttäessä. Liittymäkaareen asennetaan reunatuki.

Liittymän pohjoispuolen suojatien turvallisuutta parannetaan ajoratakorotuksella. Korotuksella hillitään Myllyjärventien ajonopeuksia kevyen liikenteen ylityskohdassa. Korotuksen eteläpuolelle lisätään hulevesikaivo pintaveden lammikoitumisen estämiseksi.

Suojatie- ja muut tarvittavat merkinnät tehdään sekä uuden tieliikennelain mukaiset liikennemerkit asennetaan suunnitelman mukaisesti.

Kohde 4    Myllyjärventie-Teivaalantie

Myllyjärventien ja Tuulimyllyntien ylittävien suojateitten turvallisuutta parannetaan saareke- ja ajoratamuutoksin.

Suunnitelmassa Myllyjärventien kääntymiskaista Teivaalantielle poistetaan rakentamalla nykyistä laajemmat saarekkeet. Ajokaistan leveys muutosten jälkeen on 4,8 m. Suojatien odotustilan leveydeksi saarekkeen kohdalla saadaan 4,7 m (ent.2,0 m).

Suojatie- ja muut tarvittavat merkinnät tehdään sekä uuden tieliikennelain mukaiset liikennemerkit asennetaan suunnitelman mukaisesti.

Kohde 5    Naattiantie-Hauhontie

Naattiantien ylittävän suojatien turvallisuutta parannetaan saareke- ja ajoratamuutoksin.

Suunnitelmassa Naattiantien kääntymiskaista Hauhontielle poistetaan saarekkeen reunalinjoja muuttamalla. Ajokaistan leveys muutosten jälkeen on 4,8 m. Suojatien odotustilan leveydeksi saarekkeen kohdalla saadaan 4,9 m (ent.2,0 m).

Hauhontielle tehdään suojatie-pyörätien jatke-merkinnät.

Suojatie- ja muut tarvittavat merkinnät tehdään sekä uuden tieliikennelain mukaiset liikennemerkit asennetaan suunnitelman mukaisesti.

Kohde 6    Asmalammentie

Asmalammentiellä, Vaajakoskentien ja moottoritien ylittävän sillan jatkeella oleva suojatie poistetaan tarpeettomana. Suojatien jatkeena, itäpuolella oleva ajotie sijaitsee yksityisen maanomistajan alueella, jolloin läpikulkua varten Laiduntielle suojatietä ei tarvita. 
Lähin suojatie Asmalammentiellä sijaitsee Haapa-Heikintien kohdalla, johon etäisyys on n.60 m.
Suojatiemerkit ja ajoratamaalaukset poistetaan. Reunakivi suojatien kohdalla korotetaan (12 cm).

Kohde 7    Survontie-Lehtorannantie-Polkkakuja

Survontien ylittävän suojatien turvallisuutta parannetaan saareke- ja ajoratamuutoksin.

Suunnitelmassa Survontien kääntymiskaista Lehtorannantielle poistetaan. Välillä Kekkolantie-Polkkakuja olevan saarekkeen eteläpuolen reunalinjaa muutetaan kaistan poistamiseksi. Ajokaistan leveys muutosten jälkeen on 4,5 m. Suojatien odotustilan leveydeksi saarekkeen kohdalla saadaan 5,0 m (ent.1,5 m).

Suojatie- ja muut tarvittavat merkinnät tehdään sekä uuden tieliikennelain mukaiset liikennemerkit asennetaan suunnitelman mukaisesti.

Kohde 8    Pohjanlahdentie-Naattiantie

Pohjanlahdentien ylittävän suojatien turvallisuutta parannetaan saareke- ja ajoratamuutoksin.

Suunnitelmassa Pohjanlahdentien kääntymiskaista Naattiantielle poistetaan rakentamalla nykyistä laajemmat saarekkeet. Ajokaistan leveys muutosten jälkeen on 4,8 m. Suojatien odotustilan leveydeksi saarekkeen kohdalla saadaan 5,0 m (ent.3,0 m).

Suojatie- ja muut tarvittavat merkinnät tehdään sekä uuden tieliikennelain mukaiset liikennemerkit asennetaan suunnitelman mukaisesti.

Kohde 10    Ylistönmäentie-Survontie

Ohjelmakaaren ylittävän suojatie-pyörätien jatkeen turvallisuutta parannetaan rakentamalla nykyistä laajemmat saarekkeet, jolloin ylitettävä matka ajoradan poikki lyhenee. Saarekkeen laajennus lisää myös odotustilan pituutta. Suunnitelmassa on huomioitu linja-autojen ajoreitit ja katujen pintakuivatus.

Uuden tieliikennelain mukaiset liikennemerkit asennetaan suunnitelman mukaisesti.

Aikataulu ja kustannusarvio

Rakennustyöt on aikataulutettu tehtävän vuoden 2024 aikana. Hankkeiden yhteenlaskettu kustannusarvio on n. 180 000 €.

Nähtävilläolo

Suunnitelmat olivat julkisesti nähtävillä kaupunkirakenteen neuvonnassa os. Hannikaisenkatu 17, I-kerros 20.2-5.3.2024.

Alasivu

LISÄTIEDOT:

suunnittelurakennusmestari Jouko Manninen
puh. 050 564 9880

Asiasanat:  
katusuunnitelma