Hyppää pääsisältöön
Pääsisältö

Nuorten taidetyöpaja voi toimia vaihtoehtoisena oppimisympäristönä toisen asteen opinnoissa. Näistä sovitaan aina erikseen toisen asteen oppilaitoksen kanssa. 

Pajajakson opinnollistaminen

Työpajalla voi oppia uutta ja tunnistaa jo olemassa olevaa osaamista. Pajajakson voi opinnollistaa. Se tarkoittaa sitä, että valmentaja voi kirjoittaa sinulle Paikko-todistuksen siitä osaamisesta, jota olet pajalla osoittanut. Todistus kannattaa liittää omaan portfolioon ja sitä voi tarjota toisen asteen opinnoissa HOKS-ohjaajalle. Se voidaan mahdollisesti ottaa huomioon opintojesi suunnittelussa. 

Paikko-todistuksen voi saada kaikilla pajoilla Tuva-opinnoista ja yhteisistä tutkinnon osista. Työelämäpajoilla Paikko-todistuksen voi saada ammatillisten opintojen sisällöistä. 

PAIKKO on osaamisen tunnistamisen järjestelmä

TUVA-opintoja pajalla

Nuorten taidetyöpajalla voi nyt tehdä toisen asteen TUVA-opintoja (tutkintoon valmentavat opinnot). Syyskuuhun 2023 mennessä sopimus opinnollistamisesta on tehty Gradian ja JKO:n Tuva-opintojen kanssa. Opiskelija voi sijoittua työpajalle tietyksi ajaksi niin, että jakso sisällytetään nuoren TUVA-opintoihin.  

Vastuu pajalle ohjaamisesta on oppilaitoksella. Perusteina jaksolle hakeutumiseen on se, että nuori hyötyy toiminnallisesta jaksosta pienessä pajaryhmässä ja että hänellä on motivaatio siirtyä pajaryhmään opiskelemaan.

Jaksolle laaditaan yksilöllinen suunnitelma yhdessä oppilaitoksen ohjaajan ja/tai opettajan sekä työpajan valmentajan ja opiskelijan sekä alaikäisen nuoren kohdalla huoltajan kanssa.

Jos olet kiinnostunut opintojakson suorittamisesta pajaympäristössä, ole yhteydessä omaan HOKS-ohjaajaan (HOKS = henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma)  ja sovi asiasta, ja tee hakemus haluamaasi työpajaryhmään hakulomakkeella. Voit kysyä pajaryhmän ohjaajilta lisätietoa.

Hakulomake Nuorten taidetyöpajalle.

Oppivelvollisten ohjautuminen opintojen keskeytyessä toisella asteelle

Työpajajaksoja on mahdollista suunnitella myös oppivelvollisille silloin, kun toisen asteen opinnot eivät tahdo lähteä kunnolla käyntiin ja on edessä esimerkiksi oppivelvollisuuden keskeyttäminen. Nuorten taidetyöpaja tekee näissä tilanteissa yhteistyötä kaupungin oppivelvollisuutta koordinoivan opinto-ohjaajan kanssa ja pyrkii järjestämään pajapaikkoja niitä tarvitseville.