Hyppää pääsisältöön
Kuva
Koululuokka seuraamassa bussiloikka-esitystä. Kuva Jiri Halttunen
Pääsisältö

Jyväskylä – Suomen paras arkiliikkumisen kaupunki

Jyväskylä on sitoutunut resurssiviisauteen

”Toteutamme eheää yhdyskuntarakennetta ja kannustamme kestävään liikkumiseen.” - Jyväskylän kaupungin strategia

Osana strategiaansa Jyväskylän kaupunki on sitoutunut edistämään kestävää liikkumista. Strategioiden ja suunnitelmien lisäksi tarvitaan tekoja. Tekemistä riittää vielä tulevillekin vuosille, mutta paljon täällä on jo tehtykin. 

Kurkkaa videolta, millaisia fiksun liikkumisen edistämistekoja kaupungissa on viime vuosina tehty: 

Lue, millaisia tekoja on jo tehty matkalla kohti fiksummin liikkuvaa Jyväskylää:

Pyörällä pääsee: edistyksellinen pyöräilyn edistämisohjelma

Jyväskylällä on pyöräilyn edistämisohjelma, jonka toteutuminen näkyy jo nyt esimerkiksi keskustan punaisina pyöräkaistoina ja -taskuina, ja tulevaisuudessa muun muassa yhdeksän pyöräbaanan verkostona. Baanat ovat laadukkaita pyöräilyn pääväyliä, joita pitkin pyöräily eri asuinalueilta keskustaan on sujuvaa ja mutkatonta. Kankaan rakenteilla oleva pyöräbaana tulee puolestaan valmistuessaan olemaan Suomen pyöräväylien kärkikastia.

Vuonna 2015 valmistuneessa Jyväskylän kaupungin pyöräilyn edistämisohjelmassa tavoitteena on nostaa pyöräilyn osuus 25 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä. Potentiaalia pyöräilyyn kyllä riittää, sillä noin 80 prosenttia kaupungin asukkaista asuu alle 30 minuutin pyörämatkan päässä keskustasta.

Vuoden pyöräilykunta 1998 ja 2016

Jyväskylä on valittu Suomen pyöräilykunnaksi kaksi kertaa: vuosina 1998 ja 2016. Perusteluna tunnustukselle olivat muun muassa laaja-alainen ja vaikuttava työ pyöräilyn hyväksi, onnistuneet ja rohkeat uudet avaukset olosuhteiden kehittämisessä sekä kunnianhimoiset suunnitelmat lähivuosille Jyväskylän nostamisessa maailmanluokan pyöräilykaupungiksi.

Vuoden pyöräilykunta on tunnustus, joka on myönnetty vuodesta 1991 lähtien vuosittain jollekin Suomen kunnalle.

Toimivaa joukkoliikennettä vihreillä Linkki-linja-autoilla 

Jyväskylän Linkki-paikallisliikenteen käytännön järjestämisestä on vuodesta 2014 lähtien vastannut Jyväskylän kaupunki. Viime vuosina kalusto on uudistunut, joukkoliikenteen hiilijalanjälki pienentynyt ja matkustajamäärät kasvaneet 28 % vuodesta 2014 vuoteen 2019. Myös hinnoittelusta on tehty palvelevampaa – esimerkiksi eläkeläiset matkustavat halvemmalla työpäivien aikana, eikä lastenvaunujen kanssa matkustavan tarvitse maksaa matkastaan lainkaan matkustaessaan klo 9-14 välillä.

Linkki tulevaisuuteen 2030 -kehittämisohjelma näyttää suuntaa joukkoliikenteen kehittämisessä. Tavoitteena on joukkoliikenteen matkamäärien kaksinkertaistaminen vuoteen 2030 mennessä.

Jalkaisin keskustassa: kävelykeskustan kehittäminen ja Kehä Vihreä

Jyväskylää ei suotta sanota Suomen kävelykatupääkaupungiksi. Jyväskylä on kehittänyt ja laajentanut kävelykeskustaansa määrätietoisesti aina 90-luvulta asti. Keskustan sydän on Kauppakadun kävelykatu, joka jatkuu kävelypainotteisena pihakatuna aina yliopistokampuksen kulmalle saakka.

Joka päivä kävelykeskustassa liikkuu noin 80 000 kaupunkilaista ja vierailijaa. Viime vuosina keskustassa on rakennettu entistä parempia kävelyolosuhteita Väinönkadulla, jonne on rakentumassa viihtyisä, kävelyyn houkutteleva katutila.

Kävelykeskustaa täydentää omalta osaltaan Kehä Vihreä, joka on Jyväskylän keskustaa kehystävien viher- ja virkistysalueiden kokonaisuus. Se on uudenlainen keskuspuisto, jossa kehämäinen muoto tuo viheralueiden virkistys- ja liikkumismahdollisuudet lähelle kaikkia kaupunkilaisia ja tarjoaa kävellen liikkuvalla paljon mahdollisuuksia nauttia vehreästä ympäristöstä.

Kampanjointia ja uusia liikkumispalveluita yhteistyökumppaneiden kanssa 

Parhaimmat tulokset saadaan aikaan yhdessä toimimalla. Jyväskylän kaupunki tekee tiivistä yhteistyötä muun muassa Jyväskylän Pyöräilyseura JYPS ry:n ja JAPA ry:n kanssa fiksun liikkumisen edistämiseksi. 

Suomen suurin pyöräilyviikko 

Yhteistyön tuloksena Jyväskylässä vietetään vuosittain Suomen suurinta ja näyttävintä pyöräilyviikkoa JYPS ry:n organisoimana. Viikon aikana järjestetään vuosittain kymmeniä suosittuja tapahtumia pyöräparaatista kuvasuunnistukseen. 

Sähköpyöriä maksutta lainaan lastipyörälainaamosta 

Jyväskylän Kestävä kehitys JAPA ry puolestaan pyörittää Jyväskylässä Suomen ensimmäistä lastipyörälainaamoa, josta saa kokeiluun monenlaisia menopelejä, sähköllä tai ilman. Lainaamosta voi kuka tahansa täysi-ikäinen saada maksutta kokeiltavaksi sähköavusteisen lasti- tai polkupyörän 1-3 vuorokaudeksi.

Joukkoliikennetempauksia ja ilmaisia päiviä

Linkki-palvelu tarjoaa joka vuosi muutaman ilmaisen joukkoliikennepäivän, joiden aikana kaupunkilaiset saavat kokeilla Linkillä matkustamista veloituksetta. Joukkoliikenteen käyttöä edistetään myös aktiivisella markkinoinnilla ja tempauksilla.

Esimerkiksi Linkin suosituissa Tonttulakkipäivissä pääsylippuna linja-autoihin on toiminut tonttulakki. Matkustaminen on ollut päivän ajan maksutonta, kunhan päässä on pipon tai karvahatun asemesta ollut tonttulakki.

Päästöttä biokaasulla 

Jyväskylässä on omaa vihreätä polttoainetuotantoa: Kuntien omistama Mustankorkea Oy tuottaa jätteistä biokaasua liikennekäyttöön. Mustankorkean biokaasu on oman kylän jätteistä tuotettua päästötöntä, paikallista ja edullista liikennepolttoainetta. Mustankorkean biokaasua alettiin myydä liikennekäyttöön loppukesällä 2017. 

Biokaasu on ympäristö- ja hintatietoiselle autoilijalle mainio valinta liikenteessä. Jyväskylän kaupunki näyttää omalla esimerkillään mallia muillekin: vuonna 2020 kaupungin käytössä oli jo viitisenkymmentä kaasuhenkilöautoa ja paikallisliikenteessä neljä biokaasua käyttävää Linkki-linja-autoa. Kaupungin johtoryhmän syksyllä 2016 hyväksymien kestävän liikkumisen linjausten mukaisesti biokaasu on ensisijaisena käyttövoimana kaupungin käyttämissä henkilöautoissa. 

Bussiloikka kouluun! -kiertue tutustuttaa ekaluokkalaiset Linkillä kulkemiseen

Fiksuille liikkumisvalinnoille luodaan pohja jo lapsena. Näitä fiksuja valintoja kaupunki tukee järjestämällä kaikille ekaluokkalaisille joka vuosi bussiloikka-oppitunnin, jossa tutustutaan joukkoliikenteeseen ja muihin kestäviin kulkutapoihin tarinan ja draaman keinoin. Oppitunnin aikana tulee tutuksi muun muassa se, miten linja-autossa toimitaan, käyttäydytään ja miten sillä matkustetaan paikasta toiseen.

Bussiloikka-oppitunnin päätteeksi jokainen ekaluokkalainen saa kotiinviemiseksi linkkiliput, joilla pääsee tekemään kotiläksyn: edestakaisen linja-automatkan yhdessä vanhemman tai muun aikuisen kanssa.

Liikkumisen ohjausta yhteistyössä alueen työnantajien kanssa

Jyväskylän kaupunki on tehnyt jo usean vuoden ajan yhteistyötä fiksun työmatkaliikkumisen edistämisestä kiinnostuneiden työantajien kanssa. Kaupunki tarjoaa tukea fiksun työmatkaliikkumisen edistämisestä kiinnostuneille työyhteisöille. Tarjolla on esimerkiksi suunnittelu- ja markkinointiapua toimenpiteiden tai kokeilujen toteuttamiseksi. 

Yksi edelläkävijöistä on Valmet Rautpohja, joka on lähtenyt isoin harppauksin kulkemaan kohti kestävämpiä kulkutapoja. Rautpohjassa on toteutettu iso joukko konkreettisia kehittämistoimenpiteitä viisaan työmatkaliikkumisen edistämiseksi, ja Valmetille myönnettiinkin Motivan työmatkaliikkumisen edelläkulkija -tunnustus 2017.

Fiksun liikkumisen raati tuo asukkaat mukaan kehittämiseen

Jyväskylän seudun joukkoliikenteen asiakasraati on tuonut asiakkaan ääntä paikallisliikenteen palvelujen kehittämiseen, suunnitteluun ja toteutukseen vuodesta 2016. Keväällä 2018 asiakasraadin toiminta laajeni käsittämään joukkoliikenteen lisäksi muitakin fiksun liikkumisen muotoja: kävelyä, pyöräilyä, fiksua autoilua ja erilaisia liikkumisen palveluja.

Fiksun liikkumisen asiakasraadiksi nimetty porukka kokoontuu noin 4–5 kertaa vuodessa. Joukkoliikenneasioiden lisäksi käsitellään esimerkiksi pyöräbaanoja, kaupunkipyöriä, yhteiskäyttöautoja ja muita viisaan liikkumisen aiheita. Tapaamisissa kuullaan asiantuntijoiden alustuksia ja keskustellaan fiksun liikkumisen kehittämiseen liittyvistä aiheista. Raati voi tapaamisissaan myös jalkautua tutustumaan esimerkiksi alueiden kävely- tai pyöräilyolosuhteisiin.

Toiminnan tavoitteena on saada näkemyksiä fiksun liikkumisen palveluiden ja olosuhteiden kehittämiseen ja parantamiseen.

Asiasanat:  
strategia
resurssiviisaus