Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Sosiaalipalvelut » Sosiaalipalveluiden uutisia » Jyväskylän Tapionkadun sosiaaliaseman lastensuojelun palvelut helpompi tavoittaa – puhelinajoista luovutaan

Jyväskylän Tapionkadun sosiaaliaseman lastensuojelun palvelut helpompi tavoittaa – puhelinajoista luovutaan

Jyväskylän kaupungin Tapionkadun sosiaaliaseman lastensuojelun avohuollon palvelut on nyt helpompi tavoittaa. Erillisistä puhelinajoista on luovuttu syyskuun alusta lähtien ja sosiaalityöntekijöille ja sosiaaliohjaajille voi soittaa nyt soittaa arkisin kello 8–16 välisenä aikana.

Jo muutaman viikon ajan työntekijät ovat vastanneet puhelimeen myös muina kuin soittoaikoina ja kokemukset ovat positiivisia.
– Sosiaalityöntekijämme ja -ohjaajamme ovat paremmin tavoitettavissa silloin, kun heitä tarvitaan. Kiireellisiin yhteydenottoihin vastataan välittömästi ja ei-kiireellisissäkin asioissa yhteyden saa aiempaa joustavammin, johtava sosiaalityöntekijä Saara Keränen kertoo.

Yhteydenotot lastensuojeluun lisääntyneet – vain pieni osa johtaa asiakkuuteen

Tänä vuonna yhteydenotot lastensuojeluun ovat lisääntyneet ja ilmoitusten määrä on kasvanut noin 10 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Lasta ja perhettä autetaan keskustelujen, neuvonnan, ohjauksen ja erilaisten tukitoimien, esimerkiksi perhetyön tai harrastustoiminnan tuen avulla.
– Aiempaa useammin lapsi ja hänen perheensä tulee autetuksi samalla, kun ilmoitusta käsitellään yhdessä lapsen ja perheen kanssa. Vain hyvin pieni osa yhteydenotoista johtaa lastensuojelun asiakkuuteen, johtava sosiaalityöntekijä Keränen muistuttaa.

Milloin yhteyttä lastensuojeluun?

Lastensuojeluun voi olla yhteydessä, kun herää huoli lapsen hyvinvoinnista, terveydestä tai kehityksestä. Yhteydettä voi ottaa jokainen, joka huomaa lapsen tai nuoren olevan avun tarpeessa.

Lastensuojelun alkuarvioinnin tiimissä selvitetään uudet lastensuojeluilmoitukset, tehdään lastensuojelutarpeen selvitykset sekä lapsen ja perheen muu palvelutarpeen arviointi. Asuinalueittain toimivat aluetiimit vastaavat lastensuojelun avohuollon asiakkaina olevien lasten sosiaalityöstä. Tapionkadun sosiaaliasemalla hoidetaan myös kotoutumisvaiheessa tai turvapaikan hakijoina olevien asiakkaiden lastensuojelun palvelut.

Tapionkadun sosiaaliaseman lastensuojelun palveluohjauksen ja kiireellisissä lastensuojeluasioissa päivystävän sosiaalityöntekijän tavoittaa arkisin kello 8-16 numerossa 014 266 0135. Soittopyynnön lastensuojeluun voi jättää myös asiakasopastukseen puhelin 014 266 3478.

Kiireellisissä lastensuojeluasioissa virka-ajan ulkopuolella iltaisin ja viikonloppuisin, yhteyttä voi ottaa sosiaalipäivystykseen soittamalla hätäkeskuksen numeroon 112 ja pyytämällä yhteydenottoa sosiaalityöntekijään tai soittamalla Kriisikeskus Mobileen numeroon 014 266 7150.

www.jyvaskyla.fi/sosiaalipalvelut/lastensuojelu

Lisätietoja:
johtava sosiaalityöntekijä Saara Keränen, p. 014 266 3534
johtava sosiaalityöntekijä Piritta Huttunen, p. 014 266 3469

11.9.2017Tuija Ijäs

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje