Suoraan sisältöön

Lajiesittelyt

  • Liikuntavuoroille päälle joustavat, rennot vaatteet
  • Osaan lajeista tarvitset lisäksi sisäliikuntaan sopivat kengät (ei ulkokenkiä)
  • Tarvittavat liikuntavälineet löytyvät paikanpäältä

Astangajooga

Astanga on liikunnallista joogaa, jossa hengitys sitoo asennot liikesarjaksi. Harjoitus voi olla tilanteen mukaan pehmeä ja levollinen, tai haastaa kohtaamaan kehon ja mielen totuttuja rajoja. Astangan perussarja keskittyy voiman ja notkeuden tasapainottamiseen. Kenkiä et tarvitse!
Ohjaaja: Aino Klippel / kaupungin liikuntapalvelut

Capoeira

Capoeira on brasilialainen kamppailulaji, joka kehittää kestävyys- ja lihaskuntoa sekä tasapainoa. Tunnilla harjoitellaan capoeiran perustekniikoita, erilaisia potkuja mm. pistehanskojen kanssa sekä akrobatiaa. Mukaan tarvitset liikuntavaatteet ja vesipullon. Kenkiä et tarvitse.
Ohjaaja: Leandro Silva ja Minna Saukkonen / REAGL Capoeira

Futsal

Liikuntalaturin vuorolla tutustutaan futsalin saloihin pallon kanssa touhuten. Laji sopii kaikille ikään, sukupuoleen tai taitoihin katsomatta, sillä jokaisen osallistuminen tehdään mahdolliseksi. Jokaiselle tulee pienessä tilassa paljon pallokosketuksia. Futsal on vauhdikas sisälaji, jota voisi kuvailla jalkapallon pikkuveljeksi. Lajia pelataan sisällä pienemmässä tilassa, hieman pienemmällä pallolla ja pienempiin maaleihin. Sisäliikuntakengät jalkaan!
Ohjaaja: Tatjaana Niemi / Kampuksen Dynamo

Katutanssi

Katutanssitunnilla rakennetaan pieniä koreografioita sekä tutustutaan tansseille ominaiseen vartalonkäyttöön. Tuntien koreografiat saavat vaikutteensa dancehallista, reggaetonista sekä streetistä. Tuntiin kuuluu aina alkulämmittely, tanssiosuus sekä lopuksi pieni jäähdyttely ja venyttely. Katutanssitunti soveltuu kaikille kiinnostuneille, aiempaa tanssikokemusta ei tarvita. Mukaan iloinen ja avoin mieli sekä päälle rennot vaatteet ja jalkaan tanssiin / sisäliikuntaan sopivat kengät.
Ohjaaja tiistaina Palokassa: Kati Viitala / Palokan Ilo
Ohjaaja keskiviikkona Viitaniemessä: Jasmir Vesander / Jyväskylän tanssiopisto

Keilailu

Vuorolla tutustutaan keilailuun ja keilailun käyttäytymissäännöstöihin. Ohjaajilta voit kysyä keilailusta ja seuratoimintaan mukaan tulemisesta ja eihän sitä tiedä, vaikka innostuisit kilpakeilailusta. Kengät ja pallot jaossa paikanpäällä. Ohessa linkki, jossa voi ennakkoon käydä tutustumassa keilailutekniikkaan: www.keilailu.fi/ennenkuinaloitat.php
Ohjaaja: Keilaseura Triplan keilaajattaret

Kuntonyrkkeily

Kuntonyrkkeily on vauhdikas ja monipuolinen kuntoilulaji, jossa saa hyvin hien virtaamaan! Tunneilla käydään läpi nyrkkeilyn perustekniikoita, tehdään pariharjoituksia pistarihanskoilla ja erilaisia lihaskuntoliikkeitä. Opettelemme eri lyöntejä, väistöjä ja liikkumista sekä yksin että pareittain. Mukaan tarvitset vain mukavat reenivaatteet, sisäliikuntakengät (ei ulkokenkiä), juomapullon ja halutessasi pienen hikipyyhkeen. Nähdään tunneilla!

Kuntonyrkkeilyyn mahtuu mukaan 20 nuorta salin koon mukaan. Saat kassalta kumisen rannekkeen, joka palautetaan ohjaajalle. Näin kontroloidaan kuntonyrkkeilijöiden osallistujamäärää. Jos et mahdu mukaan tunnille, niin ei hätää - voit mennä kuntoilemaan samaan aikaan AaltoAlvarissa pyörivälle kuntosali-vuorolle.
Ohjaaja: Neea Oksanen / kaupungin liikuntapalvelut

Kuntosali

Tervetuloa kokeilemaan kuntosaliharjoittelua. Voit harjoitella omaan tahtiin mutta paikan päällä on myös ohjaaja, jolta saat vinkkejä ja apua eri lihaskuntoliikkeisiin. Voit tulla yksin tai kavereiden kanssa, kaikille riittää tilaa! Jalkaan sisäliikuntaan sopivat kengät (ei ulkokenkiä)!
Kuntosalilla voi treenata vain ilmoitetun ajan, jolloin paikalla on myös ohjaaja!
Ohjaaja: AaltoAlvarissa ja Kuokkalan Graniitissa: Mika Nurminen / kaupungin liikuntapalvelut
Ohjaaja; Club Motivialla Tikkakoskella: Marko Siik / Club Motivia

Lukkopaini

Lukkopaini on kamppailulaji, jossa päämääränä on hallita vastustajaa pystyssä tai matossa ilman lyöntejä erilaisten käsi- ja jalkalukkojen sekä kuristusten avulla. Laji on hyvin samankaltainen brasilialaisen jujutsun kanssa, merkittävämpänä erona se, ettei lukkopainissa käytetä gi-pukua. Lukkopainissa yhdistellään muun muassa vapaapainin, sambon, brasilialaisen jujutsun ja judon tekniikoita.
Ohjaaja: Hannu Leinonen / Jyvässeudun Paini-Ässät

Parkour

Vuorolla hypitään, kiipeillään sekä ylitetään ja alitetaan esteitä. Vasta-alkajat tulevat tutuksi lajin perusteiden kanssa ja lajia pitempäänkin harrastaneille löydetään sopivia haasteita. Parkourissa ei kilpailla, mikä näkyy myös LiikuntaLaturin tunneilla. Hienvuodatusta ei vältetä, mutta jokainen liikkuu omalla tasollaan ja omilla ehdoillaan. Kesänvuorolla ollaan ulkona joten säänmukainen varustus päälle.
Ohjaaja: Rikka Mustanoja ja Tytti Sandstrom / Parkour Akatemia

Rengastrapetsi

Rengastrapetsi on hauska, kehinhallintaa kehittävä ilma-akrobatialaji, joka sopii kaikille kuntoon ja ikään katsomatta. Rengastrapetsiharrastus vahvistaa erityisesti keski- ja ylävartalon lihaksia huomaamatta. Tunneilla tutustumme renkaaseen välineenä huomaamatta. Tunneilla tutustumme renkaaseen välineenä ja harjoittelemma liikkuvuutta, akrobatialiikkeitä ja pyörähdystemppuja.
Ohjaaja: Ready Set Polen ohjaajat

Salibandy

Tule pelaamaan salibandyä mukavassa porukassa. Mukaan tarvitset sisäliikuntaan sopivat vaatteet ja sisäliikuntaan sopivat kengät. Vuorolla kehitämme lajitaitoja ja pelaamme paljon. Laji sopii hyvin niin tytöille kuin pojille. Oman mailan voi ottaa mukaan, mutta mailoja löytyy myös ohjaajalta. Tervetuloa!
Ohjaaja: Oskari Kauppinen / O2 Jyväskylä

Sirkus

Ryhmässä on mahdollisuus kokeilla sirkuksen eri lajeja ohjaajien johdolla. Luvassa on muun muassa lattia ja ilma-akrobatiaa sekä jongleerausta. Aikaisempaa kokemusta lajeista ei vaadita. Alkuun pääsee ottamalla mukaan liikuntaan soveltuvat vaatteet. Lisähaasteita kaipaaville annetaan myös oman tason mukaista ohjausta.
Ohjaaja: Janne Moilanen ja ohjaajapari / Kulttuurihdistys Väristys

Tankotanssi

Tankotanssi on laji, jossa pyörähdellään, roikutaan ja kiipeillään pystysuuntaista metallitankoa hyödyntäen. Opettelemme yksittäisiä temppuja ja tekniikoita sekä oikeanlaisen tuen ottamista tangosta. Varsinaisen tanssiminen jää vähemmälle, eli mahdollista tanssitaitojen puutettaan ei tarvitse arastella. Tunneille voi tulla tavallisissa joustavissa liikuntavaatteissa, kenkiä ei tarvita. Jalkaan mahdollisimman lyhyet shortsit (päälle voit lämmittelyä varten laittaa pitkät housut) jotta saat jalat paljaaksi tangolla tehtäviä pitoja varten, ja varaa mukaan juomapullo ja pieni pyyhe tangon pyyhkimistä varten.
Ohjaaja: Ready Set Polen ohjaajat

Uinti

Wellamossa voit käydä uimassa omatoimisesti. 25 metrin altaalla on varattuna rata 2 LiikuntaLaturilaisille. Ilmoittaudu kassalla. Jos sinulla on kysyttävää uintiin liittyen, niin nykäise uinninvalvojaa hihasta! Lisätietoja uimaopetuksesta

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta